Schoolbesturen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) kunnen voor bouw- of verbouwingswerken financiële steun van AGION (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs) krijgen. Deze regeerperiode trekt Vlaanderen een half miljard euro extra uit voor scholenbouw: in totaal zal de investeringsteller voor schoolinfrastructuur op 3 miljard euro staan. Een nooit geziene investering die de grootste noden binnen het Nederlandstalig onderwijs moet lenigen. Daarom blijft onze prioriteit momenteel bij extra investeringen in het secundair onderwijs.

Weyts investeert ruim 1,5 miljoen euro in 7 scholenbouwprojecten in de provincie VlaamsBrabant. Dankzij deze projecten zullen honderden leerlingen en scholieren binnenkort les krijgen in gloednieuwe of gerenoveerde schoolinfrastructuur.

3 Vlaams-Brabantse scholen krijgen een ondersteuning van meer dan 100.000 euro. Vrije Basisschool - De Kinderberg in Bierbeek ontvangt 954.000 euro voor een nieuwbouw, verbouwings- en omgevingswerken voor 267 leerlingen. In Kessel-Lo (Leuven) kan Vrije Lagere School - De Ark met 260.000 euro de gelijkvloers van een appartementsgebouw op de Tiensesteenweg in Heverlee aankopen. Deze investering is goed voor 368 extra plaatsen. Vrije Basisschool SGI in Sint-Martens-Lennik (Lennik) voert ten slotte met 102.000 euro omgevingswerken uit.

3 scholen krijgen een subsidie van minder dan 100.000 euro (maar meer dan 10.000 euro). Dat gaat dan concreet om kleinere herstellingswerken of bijvoorbeeld het vernieuwen van het sanitair. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts: ”We blijven inzetten op de vernieuwing en modernisering van het onderwijspatrimonium in Vlaanderen. In deze regeerperiode investeren we maar liefst 3 miljard euro in schoolinfrastructuur. Dat is een extra investering van 500 miljoen euro ten opzichte van de voorbije legislaturen. In Vlaams-Brabant investeerden we de afgelopen maand meer dan 1,5 miljoen euro in het vernieuwen en moderniseren van de schoolgebouwen. Deze investeringen zijn van groot belang voor de vele leerlingen, leerkrachten en personeelsleden in het onderwijs.”