De realisatie van een Gewestelijk Expresnet (GEN) met bijhorende fietssnelweg is een dossier dat al meer dan 20 jaar aansleept. Het plan voorziet in de nodige ruimte voor een uitbreiding van 2 naar 4 sporen, het optimaliseren van de bestaande haltes, het aanleggen van een fietssnelweg en de beperkte hinder van een spoorlijn beperken voor de omwonenden. 

Een heel inspraaktraject werd doorlopen met vele instanties zoals de provincie Vlaams-Brabant, gemeente Sint-Genesius-Rode, Sport Vlaanderen, NMBS, Vlaamse Milieumaatschappij, Agentschap Onroerend Erfgoed, Toerisme Vlaanderen, Agentschap Wegen en Verkeer, Vivaqua, TUCrail en het departement Mobiliteit en Openbare Werken. “Enkel de gemeente Linkebeek blijft dwarsliggen in de realisatie van een vlotte en veilige verbinding naar Brussel. Gelukkig zet deze Vlaamse Regering met ministers Demir en Weyts door met de keuze voor een vlotte en veilige verbinding van en naar Brussel als alternatief voor de wagen.” zeggen Vlaams parlementslid Jeroen Tiebout en Bruno Stoffels raadslid uit Sint-Genesius-Rode (beiden N-VA). “Linkebeek blijft halsstarrig vasthouden aan het behouden van 2 sporen en onrealiseerbare en extreem kostelijke alternatieven. Het is hoog tijd om aan de slag te gaan met echte (spoorweg)dwarsliggers en te realiseren waar onze regio al zo lang op wacht.” 

Het ontwerp GRUP kan nu ingekeken worden in de betrokken gemeenten Linkebeek en Sint-Genesius-Rode. Daarnaast wordt er advies ingewonnen bij de provincie Vlaams-Brabant, het Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Om gevolgd te worden door een definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering.